Ustawienie zbieżności kół

Zbieżność kół w samochodzie odgrywa kluczową rolę podczas jazdy, dając gwarancję najwyższej przyczepności. Niemniej jednak prawidłowe ich ustawienie nie jest w cale tak oczywiste. Choć teoretycznie relacja wszystkich kół powinna być w stosunku do siebie równoległa, to jednak nie do końca jest to prawda.

Owszem zbieżność kół jest ustalana względem siebie jednak jej wartość waha się pomiędzy 3, a -3 stopnie. Wartość dodatnia jest najbardziej odpowiednim ustawieniem i taką powinno się utrzymywać. Choć zdarzają się sytuacje, że ustawienie zbieżności kół stanowi zachowanie równowagi pomiędzy dwoma charakterystycznymi formami jazdy.

Mianowicie poruszanie się po prostej, jak również po zakrętach. Dlatego też samochód z zbieżnymi kołami przednimi zapewni stabilną jazdę na prostej drodze. Jednak podczas wejść w zakręty będzie to mało dynamiczny manewr.

Natomiast odwrotna sytuacja będzie wymagała nieustannej kontroli w trakcie jazdy na wprost. Ale w przypadku zakrętów i zmiennej torowości trasy rozbieżność kół będzie korzystnym ustawieniem. Zatem ustawienie prawidłowych parametrów nie jest jednoznaczne i uzależnione jest o specyfiki jazdy, jak również modelu samochodu.

Bowiem napęd tylni umożliwia tylko dodatnią zbieżność, podczas gdy pojazdy z napędem na przednie koła pozwalają na ustawienie wartości ujemnej, dodatniej lub zerowej. Na szczęście stacje serwisowe posiadają odpowiednie urządzenia, które są wstanie ustawić kąt zbieżności kół na odpowiednim poziomie, aby zachować komfort oraz bezpieczeństwo podczas spokojnej i dynamicznej jazdy..